Podrobné
podklady
Odozvy
v médiách
Reakcie,
polemika
Kontakty
|
Toto
je časť diskusie, ktorá prebehla ako komentár ku článku v
internetovom vydaní SME. Obsahuje iba vyjadrenia priamych aktérov
(Kamenický, Smatana, Horáková, Kríž.) Celú diskusiu si môžete
prečítať tu.
(Text bol prevzatý so
súhlasom redakcie internetovej verzie SME. )
RE:
Kamenický - reakcia Vazene dami a pani, ja som ten
prekliaty Miro Kamenicky, na ktoreho vsetci nadavate. Dva dni
nerobim nic ine len pisem obrany a stanoviska. Takze bohuzial az
teraz som sa dostal k internetu. Niekolko zakladnych informacii.
Nikdy som ziaden rozhovor neposkytol pani redaktorke Jarmile
Horakovej. Kedze pani J. Horákova je priatelkou pána Dr. Viliama
Kratochvíla, nasho najvacsieho konkurenta, veduceho tretieho a
posledneho kolektivu vo volakedajsom konkurze na vydavanie
ucebnic, rozhodli sa ma spolu s dalsimi clenmi kolektivu p.
Kratochvíla skompromitovat. Ich zamer je jasny: kedze prvy
kolektiv z konkurzu, kolektiv Nitrianskej univerzity nic
nenapisal, staci nas znechutit a skompromitovat, a im nic nebude
stat v ceste k pripadnemu vyhlaseniu noveho konkurzu, v ktorom po
tychto vsetkych skusenostiach urcite zvitazia. Dalej
chcem povedat, ze ucebnica v ziadnom pripade nie je plagiatom
ceskej. Mozete si zobrat rozne ucebnice nemecké, rakúske, polske,
francuzske a podrobit ich takemu rozboru, aký urobil pan Juraj
Smatana a opat Vam vide, ze jeden autor od druheho odpisovali.
Pokial ide o vseobecne dejiny stredoveku, vsade su vpodstate tie
iste udaje, ako v nasej. Pokial ide o Fransku risu, vsade je
Chlodovik I., vsade Pipinovia, Karol Martel, Karol Velky, jeho
korunovacia za cisara, karolinska renesancia. Vsede maju mat
maturanti zo vseobecnych dejin tie iste vedomosti. Nie je
absolutne pravda, ze uprednostňujem faktografiu. Nie je pravda,
ze sme prevzali strukturu ucebnice pána profesora Benesa. Dalej
chcem povedat, ze ucebnicu sme pisali najma preto, aby sa
studenti mali z coho ucit. Skutocne neviem, preco su na Slovensku
stale sily, ktore nechcu, aby boli vydane nove ucebnice a
vyhovuje im stav bez ucebnic. Nechapem, preco pani Kratochvil,
Smatana, Križ neprisli ani na jedno stretnutie autorov ucebnice s
ucitelmi a studentmi. Nepovedali mi jedno krive slovo. S panom
Kratochvilom sa pomerne casto stretavam a nikdy nespomenul, ze sa
mu ucebnica tak strasne nepaci. Preco ste dali ten clanok do SME?
Preco nie do nejakeho odborneho casopisu. Prave pre taketo utoky,
ake podnikol na mna pan Kratochvil s pani Horakovou, takmer nikto
zo starsich historikov nechce pisat ucebnice. Vsetci sa boja a
pravdu povediac bojim sa teraz aj ja. Do pisania ucebnice som
nastupil s elanom, lebo som videl pred sebou jasny ciel. 14 rokov
po Nežnej revolucii nie su nove ucebnice dejepisu. To treba
zmenit. Pan Kratochvil s pani Horakovou ma jednym clankom z
tohoto elanu vyliecili. Chcem este povedat, ze po troch
rokoch od vydania ucebnice sme zaregistrovali rozne vyhrady,
viaceri nam vytkli rozne chyby. Styl kritiky pani Horakovej,
ktora bez akýchkolvek skrupul uverejnila vykonstruovany rozhovor
so mnou, ktory sa nikdy neuskutocnil, je zarazajuci. S pani
Horakovou som sa stretol u nas na katedre a hodinu sme debatovali
o písaní ucebnic v roznych krajinách, o európskom výskumnom
centre pre ucebnice v Braunschweigu atď. O nijakom rozhovore so
mnou sa nehovorilo a take hluposti, ake mi dala do ust v novinach
som nikdy nepovedal. No ale co uz pre kamarata neurobim,
ze? Pokial ide o tie cudzie jazyky, ktore vraj
neovladam, tak hovorim nemecky, slabšie anglicky, latinsky,
maďarsky. Ak by si pan Smatana urobil este vacsiu namahu, nasiel
by urcite mnozstvo paralel aj s inými ucebnicami vo svete.
Napriek vsetkemu Vas pan Smatana vyzývam, pridite niekedy za mnou
na katedru (alebo ja mam prist za Vami) a mozeme sa dohodnut na
dalsej spolupraci. Kamenicky
[IP:147.213.130.84][28.
5. 2003 14:56:25]
RE:
Odpoved dr. Kamenickemu (Juraj Smatana) Pán
Kamenický, som rád, že reagujete. Mám však nepríjemný
pocit, že váš autorský kolektív usilovne pracuje na vlastnom
znemožnení sa. Nemám z toho dobrý pocit, lebo proti nikomu z vás
nemám žiadne osobné averzie, dokonca doktor Valachovič bol mojím
učiteľom, ktorého si doteraz vážim kvôli veľmi pútavým
prednáškam a značnej erudícii čo sa staroveku týka. Rozdelil
som Váš príspevok na jednotlivé tvrdenia. Tvrdenie
1.: „Nikdy som ziaden rozhovor neposkytol pani redaktorke
Jarmile Horakovej.“ „Styl kritiky pani
Horakovej, ktora bez akýchkolvek skrupul uverejnila
vykonstruovany rozhovor so mnou, ktory sa nikdy neuskutocnil, je
zarazajuci. S pani Horakovou som sa stretol u nas na katedre a
hodinu sme debatovali o písaní ucebnic v roznych krajinách, o
európskom výskumnom centre pre ucebnice v Braunschweigu atď. O
nijakom rozhovore so mnou sa nehovorilo a take hluposti, ake mi
dala do ust v novinach som nikdy nepovedal. „ Pred
niekoľkými minútami som sa telefonicky spojil s redakciou SME. Na
chvíľu som skutočne zapochyboval, či som sa náhodou nedal na
spoluprácu s novinami, ktorých redaktori uverejňujú
vykonštruované rozhovory. Mám pre Vás veľmi nepríjemnú
správu: pani Horáková ešte nevymazala magnetofónový záznam z toho
rozhovoru. Diktafón mala celý čas položený na stole a v priebehu
rozhovoru s Vami ho obsluhovala, nešlo o žiadne utajené
nahrávanie. Ale k tomu sa určite vyjadrí na tomto fóre alebo
priamo v novinách ona sama. Ja mám len jednu nesmelú
pripomienku: stáva sa Vám bežne, že Vás navštevujú novinári, aby
si s Vami podebatovali bez toho, aby to chceli publikovať? Pričom
si položia na stôl diktafón? Ja som si po tom, ako som pani
redaktorke poskytol podklady, vyžiadal autorizáciu textu, v
ktorom sa objavujú moje názory. Prijala to ako samozrejmú
požiadavku a skutočne som v pracovnom texte pár viet upravil.
Tvrdenie
2: „Kedze pani J. Horákova je priatelkou pána Dr.
Viliama Kratochvíla, nasho najvacsieho konkurenta, veduceho
tretieho a posledneho kolektivu vo volakedajsom konkurze na
vydavanie ucebnic, rozhodli sa ma spolu s dalsimi clenmi
kolektivu p. Kratochvíla skompromitovat. Ich zamer je jasny:
kedze prvy kolektiv z konkurzu, kolektiv Nitrianskej univerzity
nic nenapisal, staci nas znechutit a skompromitovat, a im nic
nebude stat v ceste k pripadnemu vyhlaseniu noveho konkurzu, v
ktorom po tychto vsetkych skusenostiach urcite zvitazia.“
Netušil som pán Kamenický, že disponujete
vlastnou špionážnou agentúrou. Vyžiadajte si od svojich agentov
odposluchy, a keď Vám ich nedokážu poskytnúť, dajte ich za
zlyhanie a podvod zavraždiť. Ale vážne: naozaj ste v takej
mizernej situácii, že musíte siahať ku konšpiratívnym teóriám?
Odpovedzte prosím na otázky: do ktorého kolektívu Dr.
Kratochvíla patrí Mgr. Juraj Smatana? Čo s ním doteraz
publikoval, a čo pripravujú na publikovanie? Máte smolu, nič,
nič, nič. Chodil som na jeho cvičenia z didaktiky a absolvoval
pár seminárov, kde bol lektorom. Myslím že ani Martin Kríž s ním
nič nepublikoval, overím si to zajtra v školskej knižnici. Ako sa
teda títo dvaja pedagógovia ocitli v článku pani Horákovej?
Jednoducho. V nedeľu poobede si šéfredaktor SME prečítal pracovnú
verziu článkov, a skonštatoval, že celá veľmi tvrdá kritika
dejepisnej učebnice stojí len na tvrdeniach jedného učiteľa z
Považia. Že ak má rozhovor v jeho novinách vyjsť, musia tieto
tvrdenia podoprieť aj iní učitelia. Keď mi to pani Horáková
zatelefonovala, dal som jej číslo na Dr. Kratochvíla, ktoré som
našiel v internetovom telefónnom zozname. On aj Martin Kríž potom
jednou vetou potvrdili, že nejde len o moje dojmy. Ku vzájomnej
výmene súkromných telefónnych čísel medzi mnou, Kratochvílom a
Krížom došlo až predvčerom. Takí sme my sprisahanci. Nevdojak
ste však upozornili na skutočnosť, že medzi tímami autorov
učebníc vládne rivalita a boj o zákazky. Prečo potom vedúci Vášho
tímu pán Bartl tvrdí: „Úmysel kritikov je zrejmý.
Dosiahnuť stiahnutie učebnice zo škôl, ako aj znechutiť
autorský kolektív pri písaní ďalších zväzkov učebníc. Pritom
Ministerstvo školstva už v minulosti poukazovalo na to, že ak sa
nájde schopný autorský kolektív a učebnicu pripraví, zabezpečí
jej publikovanie aj ako alternatívnej učebnice. Nikto doteraz
takúto učebnicu nenapísal. Kritikov je viac ako ľudí ochotných
niečo urobiť.“ (citát z oficiálneho stanoviska, ktoré
zaslal do SME a súčasne mailom aj mne.) Ako
to teda vlastne je? Je tvorba učebníc charitou, ktorú vlastne
nikto nechce robiť, alebo celkom výhodným biznisom, ktorý stojí
aj za diskreditačnú kampaň? Prosím, stretnite
sa a vyjasnite si to, lebo vaše tvrdenia sa navzájom vylučujú.
Tvrdenie dr. Kamenického č. 3:
„Dalej chcem povedat, ze ucebnica v
ziadnom pripade nie je plagiatom ceskej. Mozete si zobrat rozne
ucebnice nemecké, rakúske, polske, francuzske a podrobit ich
takemu rozboru, aký urobil pan Juraj Smatana a opat Vam vide, ze
jeden autor od druheho odpisovali.“ Áno,
na niečo také tu upozornil aj „Pozorovateľ“.
Skutočne, učebnica je iný žáner ako odborný článok s odkazovým
aparátom. Prečo sa však potom v knihe označujete za autorov, a
nie editorov? Prečo sa v knihe nenašlo desať riadkov na
vymenovanie diel, z ktorých ste kompilovali, a autorov, ktorým
ďakujete? Urobte si v tom prosím poriadok, páni akademickí vedci.
Pretože kým bude v učebniciach doložka „Všetky práva
vyhradené. Toto dielo ani žiadnu jeho časť nemožno reprodukovať
bez súhlasu majiteľa práv“, môžu o vás provinční
stredoškolskí učitelia hovoriť ako o zlodejoch. Moja
kritika nestojí na tom plagiáte. Ja ako každodenný užívateľ Vašej
práce tvrdím, že je to práca nekvalitná, ktorú by som svojej
škole pre našich žiakov rozhodne neodporučil zakúpiť. Lenže my
sme ju nafasovali ako za socializmu dostávali robotníci Solvínu,
a alternatíva jednoducho neexistuje, lebo v tejto oblasti stále
vládne monopol. V Čechách ho odstránili, a tak si českí učitelia
môžu vybrať zo štyroch sád učebníc. Vo svojom
článku (viď www.dejepis.szm.sk) hľadám dôvody absolútnej
obsahovej neprimeranosti Vášho textu. Nenachádzam ho ani v
osnovách, ani v štandardoch, ani v cieľových požiadavkách, ktoré
aj tak ešte neboli schválené. A poukazujem, že jeden z motívov
môže byť oveľa prízemnejší – mechanické preberanie
textu od Beneša. Čo dokladám porovnávacími tabuľkami štruktúry aj
obsahu. Bodka. Tvrdenie 4: „Vsade
[Nemecko, Rakusko, Polsko, Francuzsko] maju mat maturanti zo
vseobecnych dejin tie iste vedomosti.“ Hamujte
pán doktor skôr, než sa ako vysokoškolský pedagóg totálne
znemožníte. Naše maturitné požiadavky sú porovnateľné s českými,
prípadne s niektorými postkomunistickými krajinami. Priveďte na
slovenské maturity napríklad rakúskeho dejepisára (osobná
skúsenosť) a on po pár odpovediach vyjadrí zdesenie kombinované s
obdivom a ľútosťou pre slovenských študentov – chrličov
informácií.
Tvrdenie
5: „Nie je absolutne pravda, ze
uprednostňujem faktografiu.“ Tak to
dokážte. A/ Zverejnite prosím kompletné znenie otázok
prijímacích skúšok na pedagogickú fakultu, ktorých ste vraj
spoluautorom. O hodinu budeme vedieť, koľko z nich meria pamäťové
schopnosti, a koľko % z nich zisťuje vyššie poznávacie funkcie
(analýzu, syntézu, porovnávanie, hodnotenie atď.) B/
Zverejnite prosím didaktickú analýzu učiva, ktorú ste si
NEPOCHYBNE urobili ako jeden z prvých krokov pri tvorbe učebnice.
Pojmy, mená a dátumy, ktré patria do základného, a ktoré do
rozvíjajúceho učiva. Úžasne nám tým uľahčíte prácu, takéto
štandardy sice budú iba čiastočné a neoficiálne, ale budeme sa
mať o čo oprieť v dilemách, či musí stredoškolák poznať aj Pipina
II., alebo stačí len Pipin III. Krátky. C/
dohodnite sa prosím s ostatnými vlastníkmi autorských práv a
dovoľte mi publikovať rozsiahlejše úryvky z Vašej učebnice. Na
nekomerčné účely, samozrejme. Nech si národ prečíta a pochopí,
prečo pením. Nech sa dozvie, čo to je transsubstinácia, že Álmoš
bol Kolomanov brat, alebo výstižnú charakteristiku dokumentov
„placetum regium“ a „Decretum minus“, oba
vyznačené hrubým písmom ako podstatné informácie. Ja
so všetkou vážnosťou tvrdím, že faktografia učebnice, ktorú ste
vytvorili pre gymnazistov, je úplne dostatočná na úspešné
zvládnutie štátnic na Vašej škole, Pedagogickej fakulte UK. A
trúfal by som si s ňou pohodlne preliezť aj na Filozofickej
fakulte UK, mojej alma mater. Tvrdenie/otazka
6: „Skutocne neviem, preco su na Slovensku stale
sily, ktore nechcu, aby boli vydane nove ucebnice a vyhovuje im
stav bez ucebnic.“ To akože ja, doktor
Kratochvíl (spoluautor sady pre základné školy) alebo kolega
Kríž? Pán Kamenický, žijete skutočne v zaujímavom myšlienkovom
svete, plnom zákerných temných síl. Tvrdenie/
otázka 7: „Preco ste dali ten clanok do SME?
Preco nie do nejakeho odborneho casopisu.“ Článok
odborného charakteru som urobil ako prvý. Pre jeden časopis bol
príliš rozsiahly, zostala z neho len stručná recenzia. Čoskoro
výjde. Pre HR bol príliš komplikovaný, pre Učiteľské noviny niečo
vyberiem. Stručne a jasne – do SME
preto, lebo: A/ mojim cieľom je upozornenie na
katastrofálny stav vo výuke dejepisu, s nádejou na vyvolanie
spoločenského tlaku na zmenu. B/ mojim dlhodobejším
cieľom je prispieť ku zmene legislatívy – liberalizácie
tvorby učebníc a trhu s nimi. Ministerstvo školstva musí stratiť
absolútnu kontrolu nad celým procesom tvorby a distribúcie
učebníc. Malo by iba udeľovať alebo neudeľovať schvaľovaciu
doložku ponúknutým textom. C/ lebo nevidím žiadne
sebaočistné mechanizmy v rámci odbornej dejepisárskej obce. Ona
vlastne ani neexistuje. Existujú hlúčiky nadšencov, pár
záujmových skupín, a masa rezignovaných učiteľov –
implikátorov, s týždennými úväzkami tesne na hranici
psychickej degradácie, bez akýchkoľvek funkčných stimulov zo
strany zamestnávateľa venovať sa didaktickému a odbornému rastu.
Ak ma považujete za prílišného pesimistu, tak mi prosím
odcitujte, koľko štúdií ročne publikujú stredoškolskí učitelia.
Aká je priemerná účasť na odborných seminároch. Koľko
inovatívnych vzorových hodín visí na webe infoveku v sekcii
dejepis. Do takéhoto bahnistého jazierka hodiť jeden
uhladený text s provokatívnejšími medzititulkami? Ani „žblnk“
by sa neozvalo.
Tvrdenie
8: „Prave pre taketo utoky, ake podnikol na mna pan
Kratochvil s pani Horakovou, takmer nikto zo starsich historikov
nechce pisat ucebnice.“ Neviem sa
zbaviť dojmu, že máte problém so základnou analýzou novinového
textu. (Cvičievam to občas so študentmi.) Ten útok na Váš text
(nie na Vás osobne, to prosím odlišujte) som predsa podnikol ja.
Viliam Kratochvíl na poslednú chvíľu prispel jednou vetou o
neprimeranosti Vášho textu z hľadiska kritérií vývinovej
psychológie. Pani Horáková pripravila moje podklady do novinovej
formy a urobila s Vami ten rozhovor, ktorý popierate. Výzva
9: „Napriek vsetkemu Vas pan Smatana vyzývam, pridite
niekedy za mnou na katedru (alebo ja mam prist za Vami) a mozeme
sa dohodnut na dalsej spolupraci.“ Ďakujem,
pán Kamenický. Žiaľ teraz koncom školského roku mám zúfalý
nedostatok času, najmä s prváckym dejepisom sme pozadu
(nielen ja, všetci kolegovia s tým zápasia). A cez víkendy skôr
látam dajaké učebné texty, lebo Vaša kniha je dobrá tak „na
prilepšenie“. Tiež testy a podklady na meteriály na
overovane poznatkov, ku knihe si zbierku úloh vyrábajú učitelia
vedení p. Folkmanom prakticky svojpomocne, zbierka prameňov tiež
„veškerá žádná“. Ale o spoluprácu
záujem aj tak mám. Mohli by ste – hoci aj so študentmi na
Vašej fakulte – vytvoriť ukážkový časovo - tématický plán
pre prvý ročník gymnázia? (Pre laikov – rozvrhnutie tém do
času, čo sa na ktorej hodine bude učiť. ). Včítane definovania
cieľov. Všetko by samozrejme stálo na Vašej učebnici. Ja Vám
alebo Vašim študentom vytvorím na našej škole priestor, aby ste
si mohli svoje predstavy overiť v praxi. (Našich žiakov sa báť
nemusíte, Gymnázium Považská Bystrica je veľmi slušná škola, v
poslednom Monitore z dejepisu sme boli vysoko nad slovenským
priemerom.) Ani honorár za vedenie praktikantov si
nebudem od Pedagogickej fakulty nárokovať, tých tristo korún rád
položím na oltár múzy Klió. Druhá ponuka,
priam téma na diplomovku, ktorú môžete vypísať: Analýza
odpovedí študentov na štátniciach Vašej fakulty. Nahráme na
magnetofón povedzme jeden deň skúšania, náhodne vyberieme tri
odpovede, a porovnáme odpovede študentov s obsahom učebnice, z
ktorej sa učia maturanti. Tretia ponuka, len
pre odvážnych. Vylosujeme päťdesiat otázok z tohtoročnej
Zbierky úloh z dejepisu na prijímacie skúšky Právnickej fakulty
UK. (Pred hodinou som ju držal v ruke – hrúbka, veľkosť
písma aj obsah telefónneho zoznamu. Tritisícosemsto otázok,
väčšinou z lexikónu, ktorého ste spoluautorom.) Potom sa pod
dozorom novinárov otestujeme, a výsledky sa zverejnia. Skúsime
tam dotiahnuť aj nejakého pána profesora z právnickej fakulty,
nepochybne bude mať v malíčku to, čo požaduje na prijímačkách.
Napríklad odpoveď na otázku, v ktorom roku mohli Bratislavčania
prvýkrat vidieť na Dunaji kolesový parník. Môže
byť niečo lepšie na otvorene diskusie o tom, čo sa v oblasti
dejepisu vyžaduje od našich maturantov? S
pozdravom, smatana@strazov.sk Juraj
Smatana [IP:195.168.74.42][28.
5. 2003 21:37:53]
RE:
odpoved doktorovi Kamenickému (Jarmila Horáková) Mala
som dva dni voľna takže reagujem až teraz. Pán doktor
Kamenický, vy nielenže vykrádate cudzie texty, ale aj klamete, až
sa hory zelenajú. Minulý týždeň som si s vami
telefonicky dohodla stretnutie. V telefóne som vám vysvetlila, o
čom idem písať, nakoľko je to závažné a že k celej záležitosti
potrebujem aj vaše vyjadrenie. Súhlasili ste. Hodinu sme sedeli u
vás v pracovni, kládla som vám konkétne otázky a vy ste mi na ne
odpovedali. Dosť zmätene, ale odpovedali ste. Takže, to
nebol rozhovor, ktorý ste mi poskytli? Ináč, buďte rád, že som ho
neuverejnila celý, lebo len potom by ste sa pred kolegami a
čitateľmi riadne blamovali. O tom, že ste si boli vedomý
prekérnosti situácie, najlepšie svedčí veta, s ktoru ste sa so
mnou lúčili. Spýtali ste sa ma doslovne: "Veľmi ma v tých
vašich novinách znemožníte?" A aby som nezabudla,
samozrejme, že tú pásku môžem napríklad doručiť aj vášmu
dekanovi . Jarmila
horáková [IP:195.168.8.52][29.
5. 2003 22:19:08]
RE:
Kamenického fotografická pamäť (Juraj Smatana) V
pondelkovom SME pán Kamenický povedal, že si robil výpisky, ale
neoveroval pôvod. V pondelok večer na TV NOVA
zasa tvrdil, že sa mu tie Benešove vety asi "vryli do
pamäti". Včera nám tu zasa vysvetlil, že opisovanie
textov je pri tvorbe učebníc bežné. Toto je unikátny
fenomén, taká dokonalá pamäť, že mu v nej utkvejú celé bloky
textu, a nepamätá si, čo povedal predvčerom. Reportáž
si môžete pozrieť v archíve TV NOVA (adresu asi bude treba
spojiť do jedného
riadku) http://www.nova.cz/tvarchiv/?period=2003-05-26..2003-05-27&prog=TNOVINY Juraj
Smatana [IP:213.81.190.129][29.
5. 2003 17:15:21]
RE:
Reakcia (Miroslav Kamenický) Vazeny pan kolega Juraj
Smatana, dakujem Vam za Vase vyjadrenia. Len neviem pochopit,
kde ste bol doteraz. S vami som sa skutocne este nikdy nestretol.
Nechcem sa lutovat, ale vazeny pan kolega, keby ste to so mnou
myslel aspon trosku dobre, najprv by ste ma urcite navstivil na
katedre a upozornil ma na svoje zistenia. Este raz Vam verejne
miestoprisazme vyhlasujem: nebol som si vedomi ziadneho
plagiatorstva, to co je v ucebnici prednasam dlhe roky, viem to
naspamat, a ak to iste je v ucebnici pana profesora Benesa,
prosim, je to moja chyba a tento problem sa urcite nejako
vyriesi. Viac by ma mrzelo, keby ste poukazal na nejake fakticke
chyby. Ak mala pani redaktorka Jarmila Horakova zapnute nejake
odpocuvacie zariadenie - ja som ho nevidel, nedal som jej suhlas
na nahravanie a rozhovor, ktory uverejnila v novinach neodznel v
takom zneni, ako bol publikovany. Ale vazeny pan kolega
Smatana, ja mam lepsi napad. Teraz ma uz vyhadzuju z budovy
(zatvaraju o pol siedmej), musim koncit, ale velmi rad by som si
s Vami veci prediskutoval, ved obom nam ide o to, aby sa
skvalitnila a zlepsila vyuka dejepisu. Mam na katedre vypisane
konzultacne hodiny - hocikto moze prist a kazdeme poradim,
posluzim, vy budete pochopitelne protekcnym hostom. Pridite
niekedy v utorok doobeda. V pripade, ze by ste sa povedzme bali,
mozeme sa stretnut inde a mozem za Vami ja prist na Vase
gymnazium. Tak sa to totizto robi v dobrej spolocnosti a
nehladaju sa MEDIALNE BOMBY, ktorych cielom je znicenie cloveka.
Preco sme si nemohli Veci najprv prediskutovat? Skutocne Vam ide
o zlepsenie dejepisu na skolach? Miro
Kamenicky [IP:147.213.130.84][29.
5. 2003 18:14:10]
RE:
spiklenec? :-) (Martin Kríž) Vazeny pan doktor! Dovolte
mi, aby som Vam zablahozelal k tomu, ze ste konecne pristupili na
ludskejsi ton Vasej reakcie. Vidno, ze ste voci kolegovi
Smatanovi po jeho reakcii museli zaujat uznanlivejsi postoj.
Dovolte aj mne este zopar poznamok. Naozaj ma pobavilo, ako
som bol odhaleny ako "spiklenec" proti Kamenickemu. V
nedelu poobede som pozval rodinu na neskorsi obed do restauracie,
ked tu zrazu nasu rodinnu idylku narusil telefonat p. Horakovej.
Nerad pracujem v nedelu, takze som sa s nou najprv rozpravat
nechcel. Potom som jej povedal dve vety, z ktorych jednu
publikovala. Preco sa pytala prave mna? Mozno preto, ze 27.3.2002
uverejnilo SME monotematicku stranu o vyucovani dejepisu, kde mi
tiez dala urcity priestor. A zrejme sa jej moje nazory nezdali az
tak hlupe... Mimochodom, pozrite si v archive SMEonline tuto
stranu. Hovorim tam, ze Vasa ucebnica je po rokoch diktovania
poznamok ulavou, ale ma aj svoje chyby - predimenzovanost
faktografie, malo pramenov, slabe didakticke spracovanie. Nie je
to tam citovane, je tam skaratena parafraza mojho vyjadrenia, ale
otvorene sa priznavam, ze hodnotenie Vasej ucebnice v tomto
clanku pochadza odo mna. Je zaujimave, ze vtedy ste si tento
"brechot psa" ani nevsimli. Takze kolega Smatana asi
skusil spustit nejaku vacsiu medialnu akciu, aby sa o tom zacalo
hovorit. A - vyslo to. Vami navrhovane "riesenie v kabinete"
by asi skoncilo tym, ze ucebnica je skvela. Od minuleho roku som
vsak trochu zmenil nazor na Vasu ucebnicu. Zistil som, ze to, ze
som ucivo prvy rok jednoducho nestihol dobrat, nebolo nahodou.
Nestiham to nikdy. Teraz napriklad prechadzam Velkou Moravou - a
za tych par hodin to zjavne nestihnem do konca. No nic, Matejom
Korvinom zacnem druhy rocnik. A to som niektore pasaze knihy
presiel stylom: toto si spoznamkujte, to sa da pochopit bez
vysvetlenia, s vykladom budeme pokracovat o pat stran dalej.
Dalej musim suhlasit s kolegom Smatanom v tom, ze prijimacky na
vysoke skoly robia z dejepisu na strednej skole obludu podobnu
telefonnemu zoznamu. Naozaj by som navrhoval vyskusat dejepisarov
z prijimackovych testov na rozne vysoke skoly - ktovie, kolki by
presli. Naozaj tie testy testuju vytrvalost sedacieho svalstva, a
nie mozgove zavity. Mozno by sa casom zistilo, ze studenti su na
prijimacky "slabo pripraveni" nie kvoli prihluplym
dejepisarom na strednej skole, ale kvoli kvalite testov. Tu by
som plynule nadviazal Vasou otazkou: Kde ste boli doteraz, pan
Smatana? Nuz, za gymnazialnou katedrou. Ucil studentov, ku ktorym
by ste sa Vy azda ani neznizili to, co na VS uz pokladate za
samozrejmosti. Kolega Smatana, dr. Bernat z Dubnice a iste aj
zopar dalsich - to su ludia, ktorych by bolo dobre prizvat k
tvorbe ucebnic. Ale to by asi nebolo dost akademicke. Preco ste
pana Smatanu doteraz nestretli? Asi preto, ze nechodievate medzi
plebs. Od vydania ucebnice som dostal iba jednu ponuku na
stretnutie s jej autorom - doc. Valachovicom. K tomu nasmu
spiknutiu iba tolko: pana Smatanu som osobne videl dvakrat. Okrem
toho poznam len vysledky jeho ucitelskej prace a potykali sme si
cez e-mail v ramci dejepisarskej konferencie. Dr. Kratochvil bol
mojim vysokoskolskym ucitelom a zaujal ma natolko, ze som sa
naucil ucit dejepis tak, ako nam to ukazal on. Videl som ho od
promocii asi trikrat na seminaroch a raz z velkej dialky na
futbale. Jeho telefonne cislo mam naozaj tri dni a Smatanove
nemam vobec. Je mi luto, ze som Vam sposobil bolest tym, ze jeho
podanie dejepisu mi vyhovuje viac ako Vase Martin
Kríž [IP:213.151.222.27][29.
5. 2003 21:36:49]
RE:
Diskusia verejná a súkromná (Juraj Smatana) Pán doktor
Kamenický, chápem Vašu snahu manévrovať debatu na osobné témy
a do neverejného priestoru. Opakujem, že mi v tejto veci ide
výlučne o zlepšenie stavu výuky dejepisu na našich školách. Za
jeho zlý stav sú však zodpovední konkrétni ľudia. Nie je mojím
cieľom kohokoľvek ničiť, súčasne sa však nemienim hrýzť do jazyka
len preto, aby niekto nemal (zaslúžené) problémy. 1.
Odporúčam Vám, aby ste tému „plagiát“ ďalej riešili s
profesorom Benešom, právnikmi vydavateľstva SPN a PRÁCE, prípadne
v nejakej etickej komisii Vašej univerzity, ak niečo také
existuje. O výsledku ma prosím informujte – ak tieto
inštitúcie dospejú k názoru, že Váš postup bol korektný, verejne
sa Vám ospravedlním. Dovtedy však považujem výrazy „porušenie
autorských práv“, „krádež“, „plagiát“
za pomerne výstižne použité. 2. Problém údajného prekrútenia
Vašich výrokov p. Horákovou riešte prosím s redakciou SME. Aj tak
sa čudujem, že ešte nezareagovali na Vaše verejne prednesené
obvinenia. Na mieste pani Horákovej by som uvažoval o podaní
podnetu na ochranu osobnosti. Kľúčový dôkaz –
nahrávka rozhovoru. Na to sú odborníci, aby určili, či bol
urobený s Vaším vedomím alebo dajako ilegálne. Čo sa týka
Vašej ponuky osobného stretnutia: nechápem celkom, čo by malo byť
jeho cieľom. Na moje konkrétne návrhy ste nereagovali. Opakujem:
Zverejnenie prijímačkových otázok na Vašu fakultu, absolvovanie
tých absolútne neprimeraných testov na právnické fakulty,
zverejnenie základnej didaktickej analýzy ktorá mala predchádzať
samotnému písaniu textu Vašej učebnice, stáže Vašich študentov na
našej škole s cieľom vypracovať použiteľný časovo-tématický plán
pre prácu s Vašou učebnicou. Napadá Vám ešte niečo? Ja na
cesty do Bratislavy s nejasným účelom čas nemám. Nie, skutočne sa
nebojím prísť na Pedagogickú fakultu. (Presťahovali ju z
Račianskej ulice do nejakej nebezpečnej štvrte?) Najbližšie dni
mám nabitý rozvrh, o pár týždňov o učebnicovej kauze ani mediálny
pes neštekne. Ja si totiž to, čo napíšem alebo poviem novinárom,
pripravujem a kontrolujem. Aby som si neprotirečil, aby som mal
poruke fakty, aby som nebodaj nenarobil dajaké hrubky. Tiež musím
poznamenať, že môj zamestnávateľ by so mnou vyrazil dvere,
keby som sa tejto téme venoval v pracovnej dobe a na školských
počítačoch. Vašu návštevu v Považskej Bystrici však
samozrejme neodmietam, ozvite sa mi súkromne (klik na moje meno
pod týmto príspevkom) a dajaká hodinka sa nájde.
Juraj
Smatana [IP:195.168.74.45][29.
5. 2003 22:44:41]
|